- Lehdissä on paljon erilaista lukijoiden tuottamaa sisältöä.
- Lukijoiden tuottamalla sisällöllä on monenlaisia merkityksiä.
- Ne sitouttavat lukijoita lehteen, lisäävät vuorovaikutusta ja mahdollistavat julkisen keskustelun lehden tarjoamalla areenalla.
Monien sanomalehtien verkkosivuilla on juttujen lopussa kommentointimahdollisuus. Toimituksilla on kommentoinnin suhteen erilaisia käytäntöjä. Joissain tilanteissa kommentointi on sallittu vain nimellä, toisissa kommentointi on mahdollista myös nimimerkillä ja joskus se on suljettu kokonaan.
Joissakin toimituksissa kommentointi on auki vain tietyissä jutuissa tiettyyn aikaan, ja jutun tehnyt toimittaja osallistuu itse keskusteluun. Tällainen malli on usein keskustelun kannalta kaikkein hedelmällisin, mutta siihen on toimituksissa valitettavan harvoin aikaa.
Verkkokeskustelua moderoidaan
Kommentointiin liittyy oleellisesti moderointi. Se tarkoittaa keskustelun valvomista ja asiattomien kommenttien poistamista. Moderointia voidaan tehdä joko niin, että kaikki kommentit luetaan ennen niiden julkaisua (ennakkomoderointi) tai niin, että kaikki kommentit julkaistaan, mutta asiattomat kommentit poistetaan esimerkiksi ilmiantojen perusteella (jälkimoderointi). Moderoinnissa voidaan käyttää apuna tekoälyä, joka tunnistaa tekstin seasta asiattomia ilmauksia. Yleisö voi kommentoida juttuja myös sosiaalisessa mediassa. Tällöinkin mediatalot yleensä seuraavat ja moderoivat keskustelua.
Journalistin ohjeiden mukaisesti yleisön kommentit sanomalehden verkkosivuilla ja sosiaalisessa mediassa eivät ole toimituksellista aineistoa. Ohjeissa kuitenkin todetaan, että toimitusten tulee seurata verkkosivujaan ja pyrkiä estämään yksityisyyden suojaa ja ihmisarvoa loukkaavien sisältöjen julkaiseminen.