Miten huumori, visuaalisuus ja sosiaalinen media muuttavat journalismia? Syvenny kiinnostaviin näkökulmiin.
Nykypäivänä on lähes mahdotonta ajatella, että journalismia tehtäisiin kokonaan irrallaan sosiaalisesta mediasta. Sosiaalinen media linkittyy journalismiin monella tavalla: siellä sekä markkinoidaan että julkaistaan juttuja ja sitä käytetään tiedon hankintaan ja juttujen tekemiseen.
Visuaalisuus on perinteisesti ollut tärkeä osa journalismia, ja viime vuosina sen merkitys on entuudestaan korostunut. Kun journalistiset jutut kilpailevat yleisöjen media-ajasta sosiaalisen median sisältöjen kanssa, on tärkeää, että jutut saavat lukijan tai katsojan pysähtymään
Äkkiseltään huumori ja journalismi, varsinkin uutiset, voi kuulostaa hassulta yhdistelmältä. Ja totta onkin, että vakaviin uutisaiheisiin huumori sopii huonosti. Sen sijaan kevyemmissä uutisaiheissa huumoria käytetään itseasiassa yllättävän usein.